“És millor suggerir que ensenyar”

El viaje de ulises

Entrevista amb la companyia Gorakada, que el proper 1 de març ens porta l’espectacle El viaje de Ulises.

Teatro Gorakada és una companyia biscaïna nascuda l’any 1989. Ja des dels seus inicis va enfocar-se al públic infantil, creant espectacles a partir de contes clàssics. El proper 1 de març a les 17.30 h es podrà veure al Teatre de la Garriga – El Patronat el seu últim treball, El viaje de Ulises. És un espectacle creat col·lectivament sobre un text de Julio Salvatierra i basat en Homer. Una obra d’elevada qualitat que ha estat guardonada amb el Premi FETEN al Millor Espectacle 2019, el Premi del públic del XXIII Festival Internacional de Teatro en la Calle. Vilanueva de la Serena i ha estat finalista en la XXII edició dels Premios Max de las Artes Escénicas 2019.

El viaje de Ulises és una peça teatral basada en l’obra d’Homer. Per què aquesta línia de crear espectacles a partir de contes clàssics?

Des de l’equip de creació volem fer arribar al públic familiar la història dels clàssics tractada des d’un punt de vista més entenedor, molt més proper a la seva mirada. Som uns apassionats del teatre clàssic i volem generar un interès per part de l’espectador.

En què es diferencia de l’obra original?

En la forma de tractar-la. Nosaltres intentem que tingui un aire més contemporani. Impregnem amb el nostre segell la història, intentem donar-li pinzellades però sent tan fidels com és possible. Això es tradueix en adaptar el text de l’obra original i apostar per la part més visual de l’espectacle.

“És millor suggerir que ensenyar”

Com ha estat el procés de creació de forma col·lectiva?

És una tònica general en nosaltres. Quan decidim a quins projectes ens volem enfrontar, creem un laboratori on anem fent proves fins a trobar la línia que creiem que correspon i és més adequada a la representació. Fem un treball previ col·lectiu on es plasmen les idees, per on pot anar la història i cadascú fa la seva feina fins a tornar-nos a ajuntar per acabar-ho de polir tot. És un procés llarg però enriquidor.

Parleu-nos de la representació. Què hi trobarà el públic?

D’entrada, es sorprendrà. Tot ho filtrem amb una càrrega visual molt important acompanyada d’un humor molt subtil, que no només es troba en el text. En definitiva, veurà una història adequada al moment actual.

“És millor suggerir que ensenyar”

Quin paper juga l’escenografia i els elements principals de l’attrezzo?

Juga un paper molt important tot i que treballem amb un element escenogràfic suggerit, és a dir, que no mostrem mai l’objecte com a tal, sinó un element que ajudi el públic a entendre. Així, el públic imagina constantment, el públic forma part de la història. Ens agrada moure’ns en aquest terreny, defensem el lema “és millor suggerir que ensenyar”.

L’humor i el surrealisme són sempre un tret característic personal en les vostres funcions… Sí, el filtre de l’humor és fonamental en els nostres projectes: tractar-ho tot amb humor, fins i tot la major de les tragèdies.

Heu estat guardonats amb el Premi FETEN a Millor Espectacle 2019 i amb el Premi del Públic del XXIII Festival Internacional de Teatro en la Calle, Vilanueva de la Serena: arribeu al públic i la crítica més prestigiosa us lloa. Quin és el mètode?

Comprometre’s amb la teva feina i ser conscient que el teu treball arribarà a un públic que espera un producte ben fet, ben elaborat, amb molta serietat i rigor.  No sabem é si existeix un mètode com a tal, nosaltres mai pensem que podem ser guardonats. Treballem pel gaudi de l’espectador, i si després es tradueix també en un premi, doncs millor.

Entrevista realitzada per Julia Oliveras Aumedes

 

Les entrades per  gaudir de l’obra El viaje de Ulises  es poden aconseguir fent clic aquí