L’ADEFESI, de Rafael Alberti amb Cia. KÒMIX


“L’ADEFESI” AL TEATRE DE LA GARRIGA

Crònica escrita per Joan Boada

 

Aquest dissabte plujós, la companyia de teatre Kòmix ens ha ofert una versió de l’obra de Rafael Alberti, “L’adefesi”. Val a dir que tant la companyia com el seu director han triat un text de l’autor andalús molt difícil tant en el seu fons com en el text. “L’adefesi” no és una obra molt reeixida d’Alberti tot i que en alguns moments es fa sentir amb força la seva poesia. En fi, tot un repte per Kòmix.

Així que s’ha alçat el teló ens hem trobat amb una escenografia fosca i claustrofòbica que a mesura que avançava l’obra esdevenia angoixant. Tots els personatges ben marcats i molt ben resolts, des de l’autoritària i controladora Gorgo (una autèntica gorgona grega) fins Bión, el pidolaire, que va donant una mica d’aire fresc i un somriure tendre a la negror dramàtica del relat.

La música ben escollida amb aires flamencs, la sentida i personal veu d’Ànimes quan canta les seves cançons de bressol per Altea es claven a la pell de l’espectador de manera dolorosa fent-nos sentir la intensitat del drama.

Els duels terribles dels diàlegs entre Gorgo i Altea (excel·lents les dues actrius) ens mostren els despotisme d’una i la innocència romàntica de l’altra, que es veuen ben acompanyades pel cor grec d’Uva i Aulaga. Dues comares que es mouen intensament entre la hipocresia i els instints més primaris de l’ésser humà.

És commovedora l’escena final en la que uns pidolaires apareixen com el poble pobre i miserable que besa la mateixa mà que els oprimeix i acaben convertint-se en testimonis muts de la dramàtica fi d’Altea.

I finalment , per a mi, l’instant més dramàtic, el moment en que Altea ja morta i nua físicament porta a Gorgo a la desesperació, quedant despullada de tota autoritat i control, assumint la vergonya total en les seves darreres paraules; “No soc més que un monstre, una pobre fúria caiguda, un adefesi" .

Felicitats, doncs, a la Cia. Kòmix, repte “Alberti” superat amb molt bona nota. Endavant.

Joan Boada

Rafael Alberti (1902-1999) és conegut, sobretot, com a poeta, però també és autor de diverses obres teatrals.

L’Adefesi és un drama rural que s’estrenà el 1944 a Buenos Aires, amb Margarida Xirgu com a actriu principal. Després de la mort de Don Dino, la seva germana Gorgo assumeix el comandament de la llar –disfressant-se amb les barbes i el bastó del mort– i decideix tancar a la resta de familiars dins la casa: la jove neboda Altea, les velles Uva i Aulaga i la serventa Ánimas.

L’enclaustrament només es veu pertorbat ocasionalment per la presència del pidolaire Bión. El drama esdevé quan Altea s’enamora del jove Càstor. Ambdós, sense saber-ho, són germans de pare, segons va confessar Don Dino a Gorgo abans de morir.

l'adefesi

Aquesta, horroritzada davant el possible incest, tanca la jove a la torre de la casa i s’empesca tot tipus d’ardits per evitar que es porti a terme l’amor prohibit. Arriba a fer creure a la seva neboda que Càstor s’ha suïcidat. Altea cau en la desesperació i es treu la vida. Les tres velles busquen aleshores el perdó dels seus pecats.

La faula succeeix en qualsevol any entre el 1874 i el 1944, i en un d’aquest pobles fanàtics perduts entre les serralades del sud d’Espanya, creuats de reminiscències musulmanes. La versió catalana de l’obra és de Pasqual Escosa i Castany.

 

COMPRA AQUI LES TEVES ENTRADES
No esperis més!

dissabte, 04 novembre

20:00

8€

90 minuts
2017-11-04 20:00 2017-11-04 22:00 Europe/Andorra L’ADEFESI, de Rafael Alberti amb Cia. KÒMIX L’ADEFESI, de Rafael Alberti amb Cia. KÒMIX Sala 1 Teatre de la Garriga

  • Descomptes diponibles

    Promoció Web (compra online), 1€ menys

FITXA ARTÍSTICA

Mònica Gotanegra, GORGO

Sandra Esteve, AULAGA

Pilar Martí, UVA

Oriol Ambrós, ÁNIMAS

Lourdes Balcells, ALTEA

XAVIER GOTANEGRA, BIÓN

Direcció, Pasqual Escosa

Escenografia, P.Escosa, X. Gotanegra, I. Navarro

Il·luminació, Damián

La reserva per aquest esdeveniment està tancada.

Pin It on Pinterest

Share This